سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رهسپاریم با ولایت تا شهادت

در آستانه دهه اول محرم الحرام ، ماه حزن و اندوه آل الله و دهه امربه معروف و نهی از منکر هستیم ، لذا بر آن شدم تا نگاهی به این فریضه بزرگ الهی داشته باشیم.

دو فریضه ای که در اوج غربت اند و بعضاً قربانی تساهل و تسامح ؟؟!

پس از سالها مظلومیت آمران و ناهیان در جامعه اسلامی ، بالأخره نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی ، آستینی بالا زده و طرح حمایت از این مبازران و جهادگران دین خدا را ارائه و قانون کرذنذ تا مایه دلگرمی آنان شود.اگر چه بسیار دیرهنگام بوده ولیکن در خور تحسین است.

راستی ؛ مگر امر به معروف و یا نهی کردن از انجام یک منکر توهین و یا تحقیر مخاطب است که بعضاً با واکنش های تندی مواجه می شویم ؟! چرا ؟

یا آمر و ناهی مراتب و چگونگی و فن انجام این مهم را نمی داند و یا مخاطب ، فرهنگ مواجهه با دوست را  !

بی شک آمر و ناهی علاوه بر صیانت از حدود الهی ، بسان آیینه ای تمام نما ، سعی در ارائه تصویری شفاف و روشن از زشتی یک عمل منکر و یا ترک معروفی را به مرتکب دارد که در این صورت اگر به درستی ایفاء گردد مرتکب باید سپاسگزار او هم باشد زیرا درد شنیدن یک تذکر دلسوزانه به پاک ماندن و آلوده نشدن فرد می ارزد همانگونه که درد آمپول یک پزشک به نجات بیمار از رنج و یا مرگ انسان ... ؟!

در جامعه اسلامی باید این فرهنگ ایجاد شود که آمر و ناهی را ناجی بدانیم نه مهاجم ؟ خیر خواه خود بدانیم و نه دشمن ؟ آیینه ی  صلاح خویش بپنداریم و نه آیینه دق ؟

یعنی با آغوش باز پذیرای آن باشیم که در پی سلامت نفس ، دین ، اجتماع و عقبایمان است .« المومن مرآت المومن»

از طرفی هم ، آمر و ناهی باید در مقام یک پزشک معالج به درمان بیمار معنوی خویش برآیند و با سعه صدر ، واقعاً در پی اصلاح امور باشند که در این صورت هوای نفس منزلتی ندارد و نیکوست در برابر بی قراری بیمار خویش ، صبور باشد تا مقاومت منفی ایجاد نگردد.

برای هردو بخش ، آموزش و آگاهی بخشی ضروری است و این وظیفه دستگاه های فرهنگی کشور است .

و اما آنجا که ترک معروف و ترویج و اشاعه منکر از روی عناد با جامعه اسلامی است ، قضیه متفاوت است . یقیناً هزینه هایی هم دارد که مسلمان نباید از آن مضایقه کند زیرا بزرگ آمر و ناهی عالم ، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بیشترین هزینه ها را در این راه پرداخت ! از جوان رشیدش حضرت علی اکبر (ع) گرفته تا طفل صغیرش حضرت علی اصغر (ع) و نیز برادر و دیگر اهل بیت طاهرینش و اصحاب با وفای خویش !؟

آری ؛ امر به معروف و نهی از منکر هزینه دارد و برای خدا هر هزینه ای جا دارد ، به طوری که حضرت زینب کبری (س) فرمودند : ما رأیت الا جمیلاً

امید که با تأسی از سیره ی معصومین ( علیهم السلام ) در انجام درست این فرایض بزرگ الهی موفق باشیم. ان شاء الله

 


ارسال شده در توسط بابا احمدی